powót

„Autor 2.0. Jak wydać (własną) książkę i na tym zarobić?” Aleksandra Sowy

Hanna Sieja-Skrzypulec


Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest różnica między pisarzem a grafomanem? „Pisarza odróżnia od grafomana jedynie fakt, że potrafi na pisaniu zarobić” – mógłby powiedzieć Aleksander Sowa. I o tym jest właśnie Autor 2.0 poradnik dla początkujących pisarzy, prezentujący sposoby wydawania i promocji własnej twórczości.

Napisany wartko, ale  ogólnikowo zawiera podstawowe informacje z różnych dziedzin okołopisarskich (edytorstwa, życia literackiego, marketingu). Autor podpowiada możliwości, jakie ma początkujący pisarz trzymający w ręku swój debiutancki „manuskrypt”, przedstawia podstawowe problemy pojawiające się na linii wydawca-pisarz, pokazuje plusy i minusy publikowania w internecie, self-publishingu , sprzedaży i dystrybucji. Cennym dodatkiem jest zamieszczona w książce lista polskich wydawnictw, agencji literackich, a także sformułowania, jakie mogą pojawić się w umowie z wydawcą. Jeżeli mamy jeszcze wątpliwości, dowiemy się co to jest ISBN i jak można go zdobyć, ile procent od sprzedaży egzemplarza książki może spodziewać się debiutujący autor i dlaczego czasami warto a czasami nie założyć własne wydawnictwo.

Autor ma bardzo pragmatyczne podejście do pisania, umiejętności, której można się na uczyć na takim, czy innym poziomie i która, jak każda inna umiejętność, może służyć zarabianiu pieniędzy. Nic dziwnego, z innym podejściem, napisanie poradnika mija się zupełnie z celem: „Uważam, że każdy może napisać książkę. Może nawet dobrą. Nieistotne, o czym” (Sowa, s. 29), w innym miejscu: „Twórca wykluczający stronę komercyjną własnej aktywności jest dla mnie przede wszystkim amatorem. Jasne, że jednym będzie wystarczało, jeśli czytelnicy spotkają się z dziełami przez niego stworzonymi, ale dla mnie taki ktoś to grafoman” (Sowa, s. 8).

Nie uważam również, aby poradnik Autor 2.0 był niezbędny początkującemu pisarzowi, możliwe, że wszystkie zawarte w nim informacje są mu już dobrze znane. Co ciekawe Sowa traktuje „warsztat pisarski” bardzo szeroko – od zdolności posługiwania się edytorem tekstu po umiejętności marketingowe.

Bibliografia

A. Sowa, Autor 2.0. Jak wydać (własną) książkę i na tym zarobić?, Gliwice 2010.

Komentarze

komentarzy